بنابراین پیامبرش که میگه برای اخلاق آمده ام ، بعثت لاتمم مکارم الخلاق
من برای اخلاق آمده ام.
اما همین پیامبر که معلم اخلاق ، و مظهر حیا و ادبه ،توصیه های جنسی می کنه به زنان و مردان مسلمان که مثلاًبدون بوی خوش به رختخواب نریددر رختخواب زن و شوهر بخشی از بدنشون باید برهنه باشه.و چه ... و چه ...و وارد جزییاتی که پیامبر اسلام شده ، اما اینا رسانه ای نیست.اینا جاش توی کجاست ، توو رسانست؟اینا رسانه ای نیست؟!اینا مفاهیم مربوط به حریم خصوصی خانوادست.اینا حریمخصوصی رو تبدیل کردن به حریم عمومی.پیامبر با رعایت شرع و اخلاق و حیا تفاوتحریم خصوصی و عمومی با توجه به این ها وارد مسئله سکس و حتی شهوت و عشق شدن و اینها به رسمیت شناخته شده ، افراط و تفریط
گفت : من با خانومم قهر کردم ،
و روابط زناشوییمونم بنابراین قطعه !
پیامبر فرمودن چنین نکن !
بعد روایت خیلی خوندنیه ، دوستان برن خودشون ببینن در دئائم السلام ج دو
ص 190 و مستدرک الوصائل از منابع شیعه ج 14 ص 150
وارد جزییات پیامبر میشن ، می فرمایند که :
تو اگر با خانمت قهر کردی اگر مومنی وقتی بری دست خانمت رو بگیری
برای تو اینقدر پاداش می نویسن و اینقدر از گناهان تو پاک میشن ...
و این قدر ارتقاء معنوی پیدا می کنی.
وقتی همسرت رو ببوسی این قدر ازگناهانت پاک میشن.
و همین طور پیامبر ادامه میدن تا آخر ،
در اون روایت میگن تا به غسل و ایناش می رسه ...
یعنی تا این حد ،حتی روابط زناشویی رو پیامبر اسلام به عنوان یک
عمل عبادی، به عنوان یک عمل عبادی و تکامل معنوی تعریف می کنن.
بنابراین در فرهنگ ما عشق و حتی سکس تابو نیست.
اگر در 4 چوب اخلاق و شریعت تعریف بشه بالاترین ارزشه...
اما اتفاقی که داره در رسانه های غربی و غرب زده میفته چیه؟
اتفاقی که داره میفته اینه که عشق به حاشیه میره ، سکس رسانه ای میشه.
عشق حذف میشه ، سکس رسانه ای میشه.
یعنی جای حریم خصوصی و حریم عمومی عوض میشه.
هنر رسانه ی مدرن این شده که اتاق خوابرو تبدیل می کنه به صحنه ی اصلی
فیلم هاش !
این میشه اصل رسانه ، حریم خصوصی و حریم عمومی !
و الی بحث این نیستش که :
آیا عشق و سکس در فرهنگ اسلام ممنوعه ، میوه ممنوعست !
در حالی که یک نیاز انسانیست/
نه !
یک نیاز انسانی ، نه تنها یک نیاز انسانیست ،
بلکه یک پلکان برای ارتقای الهی و معنویست اما جاش کجاست؟
توو رسانه !؟
اگر هنری داره اون رسانه عشق رو رسانه ای کند ، نه سکس رو!
جای حریم خصوصی و عمومی باید معلوم باشه ؛
اینا هدف گرفتن مفهوم خانواده و اخلاقه ؛
عشق زدایی از رسانه شدنی نیست ، مطلوب ما هم نیست.
اما عده ای هستند بضاعت علمی و تکنیکی و هنری رو برای ارائه ی یک
عشق ورزی انسانی در رسانه رو ندارن اینا اکثرن.
اون وقت به اسم اینکه میخوایم رسانه رو تلطیف کنیم
عرصه ی عمومی زنانه بشه تلطیف بشه
خشونت زدایی بشه به جای روح و شخصیت زن
جسم زن و عشوه های زنانه رسانه ای میشه !
شهوت رانی در ملأ عام تقدیس میشه.
و دامن زده بشه ، یه چیزیم یاد گرفتن
که توو عرفان گفتن عشق مجازی پلیست به سوی عشق حقیقی ولی همینم درست نفهمیدن ، اما اون عشق غیر از شهوت و سکسه ، این نمیشه این جوری تئوریزه کرد فحشا رو به نام عرفان.
یه عده هم البته از این طرف مثه که به همه چیز به قصد ریبه نگاه می کنن.
یعنی اگر در رسانه زن آمد یا هر گفتگویی بین زن و مرد
مطرح شد خودشون به قصد ریبه نگاه می کنن ، حرف زدن عادی زن و مرد
رو شهوت رانی تلقی می کنن.
دیگه اگه کسی از هر نوع دیدن زن در رسانه تحریک میشه ای مشکل خود اوست.
باید او یه مقداری خودشو اصلاح کنه ، اینم افراط ازون طرفه.
حرف زدن عادی زن و مرد با هم شهوت رانی نباید تلقی بشد.
حد تعادل رسانه ای حدیست که شریعت اسلام مطرح می کنه ، زن و عشق از رسانه حذف نشن ، اما شخصیت زن تحت الشعاع ِ جسمانیتش ، جنسیتش و صورت و خط و خال و چشم و ابروی او قرار نگیره ، زیبایی های عشق انسانی از عشق ورزی غریزی هنرمندانه جدا بشه ، زن وقتی توو رسانه میاد باید به گونه ای بیاد که مخاطب به زن بودن او توجه نداشته باشه ، به انسان بودن او توجه داشته باشه ، زیبایی های عشق انسانی باید هنرمندانه تصویر بشه.
زیبایی شخصیت و سیرت مقدم بر زیبایی صورت.
این هم دانش میخواد هم صورت ، و رسانه ای های ما متأسفانه نه دانش دارن و نه هنر ، غالباً
در غرب رسانه های هالیوودی دانش و هنرهر دوشو دارن ،
منتها شرف ندارن. شرف ندارن !
ما منتظر ظهور رسانه هایی هستیم که دانش و هنر و شرف هر سه در کنار هم قرار بگیرن.
اون وقت وضعیت خانواده و زن در رسانه وضعیت ایده آلی خواهد بود.
زن حذف نمیشه از رسانه ، زن وارد رسانه میشه به علاوه شرفش !
نه منهای شرفش !
بر خلاف عشق بازاری که سوق دادن جامعه جوان
به سمت عشق بازی تخیلی به جالی آموختن هنر عشق ورزی این کار کار آسون تریه ! از هالیوود تا بالیوود ، سینمای دنیا و رسانه های دنیا رو اینا تسخیر کرده ، منتها در هالیوود اینا تولید می کنن در بالیوود در شرق کپی برداریهای ضعیف می کنن.متأسفانه رسانه های امروز دنیا خلأ هنر و اندیشه رو با سکس پر می کنن.
خلأ هنر و اندیشه با سکس پر میشه برای بخش اعظم مردم به خصوص برای مردان؛
چه کنیم که عشق از رسانه حذف نشه ولی نوع مبتذلش رسانه رو فلج نکنه ، کار بسیار سختیه ، در دورانی که بازار تولید و توزیع این کالاها جهانیست.
و ما تقریباً سهم عمده ای درش نداریم ، صحنه رو برای ما قرق نکردن مجبوریم به رقابت نابرابر ، باید این مسئله رو توجه داشته باشیم.
من این مسأله رو جمع بندی کنم که اولاً عشق غریزی جنسی زمینی حتی اگر در بعضی از ادیان تابو هست ، اما در اسلام تابو نیست.
عشق زن و مرد میوه ی ممنوعه نیست.
یک حق مشروع انسانست ، حتی کمک می کنه ، به تعالی معنوی.
پیامبر فرمود ازدواج می کنید ایمان شما کامل تر میشه ، فرمود نماز مرد متأهل از نماز فرد مجرد ، چیه ؟ نمازتر است!
این به خاطر نیازه به جنس مخالفه ، به خاطر به رسیمت شناختن همین نیاز جنسی و عاطفیه ، حالا فقطم جنسی نیست. نیاز به جنس مخالفه.
اینا به رسمیت شناخته شده.
ما نه ضد عشق ، فرهنگ اسلام نه ضد عشقه ، نه ضد شهوت.
منتها باید هر کدام در جای خود تعریف بشن و شرف زن و مرد رو ملاحظه کنن.
عشق انسان به انسان یک امر پست و زشت ینست در فرهنگ اسلام منتهی دو تا تبصره داره ، یک ، این عشق باید خودش
عشق انسان به انسان باید انسانی باشد.
این یک شرط اول ، بایدانسانی باشد ، یعنی اخلاقی باشد.
شرط دوم ، تبصره دوم ، این عشق کل فضای ذهن و قلب انسان مومن رو نباید بگیره ، تبدیل نباید بشه به تنها عشق زندگی و عشق اول و اصلی ، چون انسان مومن چه زن و چه مرد همواره درگیر یک عشق بزرگتری است که اون عشق یک ریشه وجودی و اگزاستانسیال داره و اون عشق به خداونده ، هیچ عشق نباید بر این عشق سبقت بگیره ، نه برای زن و نه برای مرد !
هیچ عشقی نامشروط نیست.
قرآن می فرماید که آیا :
حب همسرانتون و فرزندانتون و اموالتون بیش از حب شماست به خدا؟
عشق اول زن و مرد مسلمان به خداوند است.
عشق دومش عشق به انسان است.
این عشق انسان به انسان در ذیل عشق انسان به خدا تعریف میشه.
کمک می کنه به عشق انسان ، اینجاست که میگن :
المجاز قنطرة الحقیقه
عشق مجازی ، پلی است به سوی عشق حقیقی .
و ثانیا روشن باشه ،
که هیچ حکیم و عارف اسلامی وقتی
اشاره کرده به عشق مجازی و عشق بین دو انسان مرادش تقدیس شهوت رانی نبوده ،توجیه عرفانی برای سکس نخواستن دست و پا کنن.
مسأله عشق از زمین تا آسمان مسأله مهمیست ولی تحریف نباید بشه.
پس نگاه رسانه ای مال به عشق اینه که عشق زمینی نه نفی می شود و نه مطلق شود. با فحشا و اباهه گری و شهوت گری وافراط گری در امر جنسی مبارزه می کنه اسلام ،انفجار جنسیت رو باید مهار کرد ، رسانه های غربی و غرب زده دچار انفجار جنسیت شدن ، جنسیت منهای انسانیت !
چقدر شبکه های پرموگرافی ، شبکه های پرمو امروز وجود داره در سطح رسانه ها ، از ماهواره ها تا اینترنت/
؟
چرا بیشترین آمار مراجعه به اینترنت در بسیاری از کشورها
مراجعه به سایت های پرنو و فحشاست ؟
چرا ؟
اسلام با ، هم فحشا ، و اباهه گری ، شهوت مداری ، افراط گری در امر جنسی
انفجار جنسیت ، اینا رو میخواد مهار کنه ، ازون طرف اسلام با سرکوب نیاز جنسی ، با ایجاد عقده های جنسی ، محرومیت جنسی ، به شدت
مخالفت می کنه ، اسلام طرفداره اینه که دختر و پسر به محض پیدایش اولین نیازها به جنس مخالف زمینه برای ازدواجشون باید آماده بشه ، سرکوب جنسی ما نداریم ، عقده ی جنسی در فرهنگ و خانواده و جامعه ی اسلام و مسلمان و
اسلام ما نداریم و نباید باشه.
عقده جنسی در اسلام معنا نداره !
اسلام نه فقط دعوت به معاشقه ، و رابطه در 4 چوب اخلاق و عدالت وشرع می کنه ، بلکه پیامبرش که معلم اخلاق و عفته وارد جزییات در آموزش عشقبازی به مرد و زن شده ، کدوم پیامبر ، کدام معلم اخلاق در دنیا
وارد این عرصه ها شده؟
برای اینکه این اخلاق واقع بینانست ، اخلاق فرضی نیست.
اخلاق مالیخولیایی نیس.
اخلاق عینیست.
می خواد زمین رو به آسمان پیوند بده.
خدایی که انسان رو آفرید ، به نیازهای جنسی
به نیازهای عاطفی و عشق او هم توجه داشت.
بنابراین پیامبرش که میگه برای اخلاق آمده ام ، بعثت لاتمم مکارم الخلاق
من برای اخلاق آمده ام.
اما همین پیامبر که معلم اخلاق ، و مظهر حیا و ادبه ،
توصیه های جنسی می کنه به زنان و مردان مسلمان که مثلاً
بدون بوی خوش به رختخواب نرید
در رختخواب زن و شوهر بخشی از بدنشون باید برهنه باشه.
و چه ... و چه ...
و وارد جزییاتی که پیامبر اسلام شده ،
اما اینا رسانه ای نیست.
اینا جاش توی کجاست ، توو رسانست؟
اینا رسانه ای نیست؟!
اینا مفاهیم مربوط به حریم خصوصی خانوادست.
اینا حرمی خصوصی رو تبدیل کردن به حریم عمومی.
پیامبر با رعایت شرع و اخلاق و حیا تفاوت
حریم خصوصی و عمومی با توجه به این ها وارد مسئله سکس و حتی شهوت و عشق شدن و اینها به رسمیت شناخته شده ، افراط و تفریط
در امور جسمانی ، مشکلان روانی، اعصاب ، روانی، اخلاق
، اجتماعی ، حتی سیاسی و اقتصادی میاره و الان آورده برای کشورهای اسلامی.
توجه نکردن به حقوق و اخلاق جنسی.
دشمنان اخلاق دارن روابط جنسی نادرست رو آموزش میدن به جوانان و خانواده ها از طریق رسانه آموزش میدن.
اختلاط جنسی ، تحریکهای رسانه ای و فحشا رو دارن رسانه ای می کنن.
ما اینم پروژه ی بعدیه که دربرابرش باید ایستاد.
نگاه به زن ببینید ما دو نوع تعبیر ظاهراً متضاد راجع به زنان داریم در فرهنگ اسلامی.
همی تعبیر حب النساء
« حب النساء»
هم به شکل مثبت هم به شکل منفی در قرآن اومده.
یه حب النسایی داریم که پیامبر فرمودن :
که امام صادق (ع) فرزند رسول خدا فرمودن اهل بیت به نقل از پیامبر
که ایشان فرمودن :
من اخلاق الانبیا حب النساء
فرومدن یکی از ارزشهای ثابت قطعی که همه پیامبران الهی داشتن حب و
نحبت به زنان بوده است به زن و به خانواده.
پیامبر فرمود :
کل المزداد العبد ایماناً
یکی از معیارهای ایمان رو به شما بگم؟
هر کس هر چه ایمانش بیشتر باشد ، محبتش به زنان بیشتر است.
این روایته پیامبره.
یعنی یک علامت برای اینکه بخواید بفهمی ایمان هست یا نیست :
ببینید محبت به زنان ، محبت به زن هست یا ینست؟
این یک معیار ایمان اسلامیست.
خود پیامبر فرمود از دنیای شما من سه چیز رو برگزیدم :
زن ، عطر و نماز .
این زن در کنار چی آمده ، در کنار نماز آمده.
پیامبر زن رو در کناره نماز و در کنار عطر مطرح می کنه.
این توجه به روح زن ، توجه به شخصیت زن
و شخصیت زنانه زنه ، توجه به لطافت زنانه زنه.
توجه به لطافت معنوی زنه ، این یک امر معنویست
اینجا مسأله شهوت نیست.
پیامبر فرمود :
تنها سه چیزی که ارزش توجه داره این سه تاست !
زن و نماز و عطر را از این دنیای شما !
زن رو در کنار
نماز میگذاره.
این مسأله شهوت و اینا نیستو
البته گفتم شهوت در اسلام امر نامقدسی نیست.
ضروریست.
من یه وقتی در دانمارک یک بحثی بود اینا به پیامبر اسلام (ص)
کاریکاتور می کشیدن ، توهین می کردن و اینا
یک سیمناری بود ، اون جا من صحبت که کردم
بعد یکیشون گفت ببینید پیامبر اسلام بالاخره یک نقاط ضعفی در زندگیشون هست!
گفتم چیه این نقاط ضعف؟
گفت : ایشان معنویت شون مخدوش شده با ازدواج هاش.
اصلاً ایشون نسبت به زن و خانواده و ازدواج و اینها با نگاه مثبت نگاه کرده به مسأله شهوت و زناشویی و فلان و اینها !
در حالی که ببینید ما می خواست اشاره کنه به مسیح و معنویت مسیحیو اینا.
گفتم که اگر می خواید تعارف بکنید و اینا من صحبتی نکنم اما اگر واقعی می خواید صحبت کنیم نتیجه ی این دو نگاه رو بفهمیم.
اول اینکه تعریف شما از مسیح رو ما قبول نداریم.
انبیا متناقض نیستند . انبیا همه یک سیره دارند.
اما این الگویی که شما به عنوان الگوی معنوی پیاده کردید که ازدواج و زن مظهر شیطانه و ازدواج مانع معنویته و زندگی معنوی زندگی مجردانه است.
این اولاً که واقع بینی نیس.
ثانیاً محصولشو داریم می بینیم.
حالا اون موقه کمتر بود الان که دیگه گندش درومده !
این همه صحبت ده ها هزار مفاسد جنسی بین کشیشای
کاتولیک الان مطرحه ! دیگه ! و
این همه مسائل !
این محصول اون نوع
که شما گفتید عذوبت و تجرد
مقدس و معنویست از توش این درومده که الان صحبت ده ها هزار پرونده
روشدست.
این پاپ ازین کشور به اون کشور میره که خسارت بده به این خونواده هایی که کشیشا رفتار بی ناموسی باهاشون کردن.
خیلی خب این رفتار شماست. و نگاه شماست.
اتفاقاً این اخلاق واقع بینانست که پیامبر اکرم می فرماید ازدواج کنید
من ازدواج می کنم رابطه با زنان رابطه ی مرد و زن یک رابطه ی معنویست و انسانستو منافاتی با معنویت نداره.
محصول پیامبر این میشه. محصول اون تجرد و عذوبت دروغی این میشه!
و مقدس نمایی دروغی!
که دهها هزار کشیش شما مشکل جنسی دارن.
ما ، مسأله جنسیت برای ما تابو نیست !
ما یک نگاه بنابراین داریم یک تعابیر در روایت داریم که حب به زن ، دوست داشتن زن ،احترام به زن ، حب زنان ، شرط ایمانه ، اخلاق همه انبیاست.
و پیامبر محبت زن رو کنار نماز میاره.
در برابرش ما یه حب النساء بدی هم داریم.
او حب النسایی که در برابرایمان به خداوند بیان شده ،
همونی که قرآن کریم بهش اشاره می کنه ،
همونی که پیامبر در یک روایت دیگه فرمود :
اسباب معصیت خداوند شش گونه است ، شش حب است :
شش گونه شهوت است :
حب ریاست یعنی جاه طلبی
حب غذا یعنی شکم بارگی
حب النوع خواب زدگی
حب الراحت راحت طلبی
یکی هم حب النسا که به معنای زن بارگی و شهوت زدگی است اینجا.
« این تفکیک این دو نوع حب النسا اگه نشه در رسانه ها نشه فاجعه به بار میاد ، حب النسا اول باید رسانه ای بشه.
مقوله ی نخست از حب النسا که زن در کنار عطر و نماز
اما این حب النسا دوم که شهوت زدگ
و زن بارگیست رسانه ای شده در دنیا متاسفانه !
پس ما نمی گیم رسانه منهای زن ، نمیگیم منهای عشق !
اما صادق (ع) از پیامبر نقل می کنه که :
با دلربایی به یکدیگر اظهار عشق کنید.
فرمود: زن و شوهر و خانواده ی مسلمان خانواده ایست که با لربایی به یکدیگر اظهار عشق کنند.
این خانواده ی مسلمانه ، امام جعفر صادق (ع) می فرماید :
که خانواده ی مسلمان روی عشق بنا میشه.
که زن و مرد نسبت به هم مدام اظهار عشق کنن.
با عشوه ، با هر نوع تکنیکی که برای جذب همدیگه و نفوذ لازم در قلب هم لازمه.
ما می گیم:
این دوتا باید از هم تفکیک بشن و مغالطه نشه.
منبع:متن سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی با عنوان زن ? رسانه و خانواده ؛
منتشر شده به تاریخ : شنبه 25 اردیبهشت 1389 در ساعت 03:27